مدیریت نام تجاری( برند تجاری) باعث ایجاد ارتباطات یکپارچه و تاثیر گذاری در راستای ایجاد تصویر ذهنی مناسب و پایدار از برند و نام تجاری در یک بنگاه اقتصادی، با بهبود بخشیدن تخصص دورن سازمانی شرکای تجاری خویش و همچنین مدیریت پروژه های نوآوری، در توسعه بازار و محصولات می باشد. تعریف برند : برند در دیدگاه سنتی ، یک نام، اصطلاح و یا عبارت ، نشانه، علامت، نماد، طرح و یا ترکیبی از آنها می باشد که هدف آن معرفی نمودن کالا یا خدماتی می باشد که فروشنده آن را عرضه می نماید و بدین نحو محصولات و یا خدمات خود را از محصولات و خدمات شرکت رقیب متمایز می نماید . دیوید آکر می گوید : نام و نشان تجاری، سمبلی می باشد که با تعداد زیادی دارایی و تعهد ذهنی پیوند خورده است و هدف آن شناسایی و تمایز محصولات می باشد. اهمیت و ارزش نام تجاری ( برند تجاری ) نام و علامت تجاری یا برند یک شرکت در شمار بهترین و با ارزش ترین سرمایه و دارایی یک شرکت می باشد. کلید دستیابی به سود آوری رشد سهم بازار می باشد و راه و وسیله رسیدن به این مهم مدیریت نام های تجاری ( برند )است.به همین جهت سرمایه گذاری بر روی نام های تجاری ( برند تجاری )، از مهمترین استراتژیک سازمان به شمار می آید و در اولویت امور سازمانها و شرکتها قرار دارد. ارزش یک نام تجاری یا برند در واقع ارزش افزوده ای می باشد که یک نام و علامت تجاری ( برند )به یک محصول می دهد. ارزش ویژه یک نام و علامت تجاری ( برند )بستگی به کثرت مشتریان کاملاً رضایتمند، وفادار و طرفدار آن نام تجاری دارد. به این نحو که این نوع مشتریان مایلند بهای بیشتری را جهت خرید یک برند خاص پرداخت کنند. نقش نام تجاری ( برند ) در توسعه بازار ¨ برند و نام های تجاری قوی ، مسلط بر بیشترین سهم بازار هستند . ¨ برند و نام های تجاری قوی ، از ورود رقبای جدید در بازار ممانعت میکند. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، راه گسترش و توسعه شرکت در بازار های جدید را باز می نماید. ¨ نام و برند تجاری قوی ، باعث افزایش نقدینگی سازمان می شود. ¨ نام و برند تجاری قوی ، این توانایی را دارند که در مواجح شدن امواج تحولات و شکست و رکود در بازار مقابله نمایند . ¨ برند و نام های تجاری قوی ، از سطح وفاداری عمیق مصرف کنندگان برخوردارند. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، باعث جلب اعتماد مشتریان خود می باشد. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، شکل گیری نوآوری در سازمان ها را تحریک می نمایند.