مراحل تدوین مدیریت برند
مرحله اول : استراتژی برند
شناسایی فرصت های جدید یا نهفته بازار سپس به وجود آوردن سیستم معماری شفاف
، مرحله ایجاد جایگاه برند و نام تجاری در بازار برای تاثیرات کوتاه مدت و
ارزش بلند مدت اجرا خواهد شد به نحوی که ارتباط منطقی میان برندها و دیگر
محصولات در طول زمان و با گسترش سازمان، همواره حفظ گردد .
¨ تحقیقات و پژوهش بازاریابی (Marketing Research)
¨ بررسی و شناخت شرایط و موقعیت های محیطی بازار در ایران و همچنین
تحقیق و شناخت بازار مصرف (محیط درون سازمانی و برون سازمان)
¨ مشاهدات بازار و بررسی و شناسایی عرضه کنندگان بازار
¨ تحلیل و بررسی رفتار مصرف کننده
¨ انتخاب گروه هدف (Target Group)
¨ ویژگی های و خصوصیات جمعیتی گروه هدف
¨ الگوی و شیوه مصرف گروه هدف
¨ نگرش و سبک زندگی و عقاید مصرف کنندگان گروه هدف
¨ بررسی و شناخت رسانه های مورد استفاده گروه هدف
¨ تعیین بنا و ساختمان برند (Brand structure)
¨ با روشن شدن معماری برند می توان تصویر دقیقی و شفافی از رشد برند در
آینده و همچنین ضرورت ایجاد برندهای بعدی و یا زیر برندها ایجاد کرد و از
تردید در تصمیم گیری ها پرهیز نمود .
¨ ایجاد جایگاه برند (Brand Positioning)
ایجاد جایگاه برند از مهمترین بخش استراتژی برند می باشد و تعریف شخصیت
برند ( نام و علامت تجاری ) و محصول به همراه تمامی ویژگی های آن و آنچه
از جایگاه برند در ذهن مخاطب می خواهیم به وجود آید و باعث شود ما را از
رقبا متمایز کند در این بخش شفاف و روشن شده و به بیانیه جایگاه تبدیل می
شود.
¨ بیانیه جایگاه برند (positioning statement)
¨ نهادینه کردن جایگاه برند دورن سازمان (internal Brand Alignment
¨ طراحی یکپارچه برند و علامت تجاری(corporate design)
¨ نام گذاری و هویت کلامی (Naming &Verbal identity)
¨ حفاظت از برند (Brand protection )
مدیریت نام تجاری( برند تجاری) باعث ایجاد ارتباطات یکپارچه و تاثیر گذاری در راستای ایجاد تصویر ذهنی مناسب و پایدار از برند و نام تجاری در یک بنگاه اقتصادی، با بهبود بخشیدن تخصص دورن سازمانی شرکای تجاری خویش و همچنین مدیریت پروژه های نوآوری، در توسعه بازار و محصولات می باشد. تعریف برند : برند در دیدگاه سنتی ، یک نام، اصطلاح و یا عبارت ، نشانه، علامت، نماد، طرح و یا ترکیبی از آنها می باشد که هدف آن معرفی نمودن کالا یا خدماتی می باشد که فروشنده آن را عرضه می نماید و بدین نحو محصولات و یا خدمات خود را از محصولات و خدمات شرکت رقیب متمایز می نماید . دیوید آکر می گوید : نام و نشان تجاری، سمبلی می باشد که با تعداد زیادی دارایی و تعهد ذهنی پیوند خورده است و هدف آن شناسایی و تمایز محصولات می باشد. اهمیت و ارزش نام تجاری ( برند تجاری ) نام و علامت تجاری یا برند یک شرکت در شمار بهترین و با ارزش ترین سرمایه و دارایی یک شرکت می باشد. کلید دستیابی به سود آوری رشد سهم بازار می باشد و راه و وسیله رسیدن به این مهم مدیریت نام های تجاری ( برند )است.به همین جهت سرمایه گذاری بر روی نام های تجاری ( برند تجاری )، از مهمترین استراتژیک سازمان به شمار می آید و در اولویت امور سازمانها و شرکتها قرار دارد. ارزش یک نام تجاری یا برند در واقع ارزش افزوده ای می باشد که یک نام و علامت تجاری ( برند )به یک محصول می دهد. ارزش ویژه یک نام و علامت تجاری ( برند )بستگی به کثرت مشتریان کاملاً رضایتمند، وفادار و طرفدار آن نام تجاری دارد. به این نحو که این نوع مشتریان مایلند بهای بیشتری را جهت خرید یک برند خاص پرداخت کنند. نقش نام تجاری ( برند ) در توسعه بازار ¨ برند و نام های تجاری قوی ، مسلط بر بیشترین سهم بازار هستند . ¨ برند و نام های تجاری قوی ، از ورود رقبای جدید در بازار ممانعت میکند. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، راه گسترش و توسعه شرکت در بازار های جدید را باز می نماید. ¨ نام و برند تجاری قوی ، باعث افزایش نقدینگی سازمان می شود. ¨ نام و برند تجاری قوی ، این توانایی را دارند که در مواجح شدن امواج تحولات و شکست و رکود در بازار مقابله نمایند . ¨ برند و نام های تجاری قوی ، از سطح وفاداری عمیق مصرف کنندگان برخوردارند. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، باعث جلب اعتماد مشتریان خود می باشد. ¨ برند و نام های تجاری قوی ، شکل گیری نوآوری در سازمان ها را تحریک می نمایند.