ثبت شرکت،ثبت برند تجاری،مشاوره حقوقی،وکیل مهاجرت

ثبت شرکت،ثبت برند تجاری، مشاوره حقوقی،آموزش حقوق،مشاوره مهاجرت،وکیل دادگستری،وکالت طلاق مهریه

ثبت شرکت،ثبت برند تجاری،مشاوره حقوقی،وکیل مهاجرت

ثبت شرکت،ثبت برند تجاری، مشاوره حقوقی،آموزش حقوق،مشاوره مهاجرت،وکیل دادگستری،وکالت طلاق مهریه

تعاریف مختلف از واژه حقوق

حق واژه‌ای است که در معنای وسیع خود نشان دهنده ی کاربرد اخلاق و عدالت می باشد یعنی آن قدر می تواند وسیع باشد که دربرگیرنده اخلاق و عدالت باشد.

  • حقوق جمع واژه حق می باشد یعنی مجموعه اختیاراتی که براساس آن هر فرد می‌تواند چیزی را از دیگران بخواهد، دیگران را به انجام و انصراف و یا امتناع از چیزی وادار نماید.حقی است که برای فرد به رسمیت شناخته شده است. ( برای ادامه مطلب به سایت دادگان مراجعه نمایید)

تعریف واژه های حقوقی مربوط به ارث و تقسیم ترکه

تعریف واژه های حقوقی

  • ماترک (ترکه ): مالی است که با فوت نمودن مالک آن و با حکم قانون به وراث تعلق می گردد .
  • موصی : (به کسر صاد) به کسی می گویند که با  وصیت تملیکی مال یا منفعتی از مال خود را برای زمان بعد از فوت خود به دیگری تملیک می نماید .
  • موصی الیه : (معادل وصی) شخصی که به موجب وصیت عهدی مامور به انجام امری شده است .‌
  • موصی به : وصیت را موصی به می گویند . و آن امری است که موصی، به آن وصیت می نماید خواه وصیت به تملیک باشد ، خواه وصیت به انجام دادن کاری .
  • موصی له: شخصی را می گویند که وصیتی به منفعت او شده باشد .
  • مورث : کسی که فوت نموده و مالی از او به جای مانده است .( برای ادامه مطلب به سایت دادگان مراجعه نمایید)

گواهی حصر وراثت

مدارکی که برای تقا ضای انحصار وراثت لازم می باشد شامل: شناسنامه ، گواهی فوت متوفی ، استشهادیه محضری ، رسید گواهی مالیاتی، کپی برابر اصل شناسنامه وراث و تقدیم دادخواست می باشد.

۱- شناسنامه و گواهی فوت متوفی : بعد از فوت ، مراتب توسط اداره ثبت احوال ثبت می گردد.و شناسنامه ی  فوت شده باطل می شود و گواهی فوت صادر می گردد. ارائه اصل گواهی فوت و کپی برابر اصل شده آن به ضمیمه درخواست الزامی می باشد.

۲- استشهادیه محضری : اسامی تمام وراث در فرم مخصوصی که تو سط دادگستری در اختیار آنها قرار داده می شود نوشته می شود و توسط دو نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می شناسند در دفتر اسناد رسمی امضاء و امضاء آنها نیز توسط دفاتر اسناد رسمی گواهی می شود.( برای ادامه مطلب به سایت دادگان مراجعه نمایید )

عناصر تعریف قانونى جرم

با مطالعه ی حقوق جزا عناصر تعریف جرم عبارتند از:

 قانونى بودن جرم: به این معنا و مفهوم می باشد که تا زمانی که قانونگذار عمل یا ترک عملى را امر یا نهى ننموده باشد، جرم محسوب نمى گردد و قابل مجازات نمی باشد. این معنى با قاعده «اصالة الصحة» که در فقه جایگاه خاصی دارد، سازگار می باشد. همین معنى در ماده ۸ اعلامیه جهانى حقوق بشر، تصریح شده است: «قانون منحصراً مجازاتى را پیش بینى مى کند که وضوحاً و یقیناً ضرورت دارد و کسى نباید مجازات شود مگر به موجب مقرراتى که قبل ار ارتکاب آن تصویب و منتشر شده باشد…» ( برای ادامه مطلب به سایت دادگان مراجعه نمایید)

مفهوم و تعریف جرم از منظر قانون

براساس ماده ۲ قانون مجازات عموى مصوب سال ۱۳۵۲ جرایم تقسیم به سه دسته مى شدند:

  1. جنایت
  2. جنحه
  3. خلاف

و طبق ماده ۸، مجازات هاى جنایى اصلى عبارت بودند از:

  1. اعدام
  2. حبس دایم
  3. حبس جنایى درجه یک ( ۳ الی ۱۵سال) و حبس جنایى درجه دو (از دو تا ده سال).

 

در حالى که مجازات اسلامى براساس قانون مجازات اسلامى عبارت می باشد از: حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات هاى بازدارنده.

 

 برای دریافتن معنا و مفهوم و تعریف جرم لازم است علاوه بر قانون جزا به حقوق کیفری( جزا ) نیز رجوع شود. (برای ادامه مطلب به سایت دادگان مراجعه نمایید)